Dňa 3. apríla 2017 sme viedli piate tréningové stretnutie v už ôsmom ročníku prípravy nových podnikových lídrov „Learning Leaders 10″ pre skupinu perspektívnych zamestnancov spoločnosti Johnson Controls International, s.r.o., Trenčín. Na tomto piatom stretnutí sme lídrov tímov naučili, ako si pripraviť a ako viesť hodnotiaci rozhovor so zamestnancami a ako pre nich pripraviť rozvojový plán.

Stretnutie sme začali dvomi dôležitými riadiacimi nástrojmi pre lídrov: hodnotiace rozhovory na pozitívnu aj korektívnu spätnú väzbu pre zamestnanca s nastavením cieľov do budúcnosti a plánovanie rozvoja spôsobilostí zamestnancov.

Pre prvý líderský nástroj – hodnotiace rozhovory – sme sa naučili pripraviť si ho a štruktúrovať do šiestich etáp takého rozhovoru. Pre každú etapu sme si povedali, čo v nej nadriadený potrebuje u podriadeného dosiahnuť a akým spôsobom to dosiahnuť môže. Naučili sme sa tiež, ako upraviť komunikáciu so zamestnancom na základe jeho osobnostného typu.

Súčasne sme prediskutovali viacero zvláštnych reakcií zamestnancov počas hodnotiaceho rozhovoru a ako na to líder má reagovať. Potom si účastníci v modelových situáciách natrénovali vedenie hodnotiaceho rozhovoru, pričom „zamestnanec“ (iný účastník vzdelávania) mu pripravil určitý problém počas hodnotiaceho rozhovoru, ktorý líder mal zvládnuť. Na základe toho účastníci dostali spätnú väzbu k vedeniu hodnotiacich rozhovorov aj od kolegov aj od trénera.

Pre druhý líderský nástroj, rozvojový plán pre zamestnanca, sme sa naučili na základe pozorovaných slabín v práci rozpoznávať typ deficitu spôsobilostí – či ide o deficit vedomostí, zručností, skúseností, postojov alebo deficit potrebného talentu pre daný typ práce. Na základe toho sa lídri naučili plánovať adekvátne rozvojové opatrenia. Každý účastník si vybral jedného svojho zamestnanca, pre ktorého na základe slabšej výkonnosti identifikoval typ deficitu spôsobilostí, vytvoril preňho vhodný plán rozvoja vrátane organizačných predpokladov a svoj plán odprezentoval. Aj tu účastníci dostali spätnú väzbu k adekvátnosti a účinnosti vytvoreného rozvojového plánu.

Citáty z hodnotenia vzdelávania zo strany účastníkov:

  • „Z kurzu ma najviac zaujal hodnotiaci rozhovor, ako by mal vyzerať, čo má obsahovať, páčilo sa mi, že sme si ho aj vyskúšali, naučila som sa, kde robím chyby :-).“
  • „Kurz ma obohacuje profesne aj súkromne.“
  • „Odporúčal by som kurz aj iným, príjemná atmosféra, mnoho užitočných znalostí.“